WorkHero

Michelle Rødgaard-Jessen

“Vælg et sted i verden, hvor du ved, at der også er andre digitale nomader – som fx Lissabon, Barcelona, Chiangmai i Thailand eller Ubud på Bali. Så kan du nemt møde andre ligesindede.”

Som digital nomade har Michelle en klar strategi: Hele verden er hendes arbejdsplads, og der skal være plads til andet end arbejde. Derfor arbejder hun kun omkring 20 timer om ugen.

Navn: Michelle Rødgaard-Jessen

Titel: Ejer af Workhero

Alder: 31

Uddannelse: Cand.merc i Innovation Management

Virksomhed: Workhero (& Maanawork)

By: København

I 2014 stiftede Michelle Rødgaard-Jessen WorkHero som nyuddannet. Hun drømte om at skabe sit eget job, som hun kunne tage med rundt i hele verden.

WorkHero blev derfor startet fra Barcelona, og i de første fire år levede Michelle som en digital nomade, der arbejdede fra hele verden, mens hun drev og voksede virksomheden.

Oprindelig fungerede hun som virtuel assistent – en slags online personlig assistent for en række kunder. Men flere kunder begyndte at efterspørge ydelser inden for online markedsføring, og derfor endte Michelle – nærmest ved et tilfælde – med at bevæge sig ind på det område, som WorkHero fortsat beskæftiger sig med i dag: At hjælpe andre virksomheder med at få synlighed og kunder gennem digital markedsføring.

Sidste år startede Michelle endnu et projekt med en veninde, nemlig Maanawork. Her hjælper de andre med at komme godt fra start som freelancere eller få mere gang i deres eksisterende freelance-forretninger, hvis de allerede er i gang.

Du har en skøn filosofi om at skabe en 100% remote arbejdsplads, hvor medarbejderne har frihed under ansvar. Hvordan fungerer det i praksis? Har dine medarbejdere et fast antal timer hver uge?

Mine medarbejdere er fastansatte med et fast antal timer hver uge – alle arbejder dog deltid og 100% remote.

Det fungerer super godt, da det også er måden, jeg selv foretrækker at arbejde på. Og jeg har kun medarbejdere, der har samme arbejdsfilosofi som mig:
At vi gerne vil arbejde, men at der skal være plads til forskellige livsfaser og andre prioriteringer i livet end arbejde.

Hvilke fordele og ulemper giver det jer at arbejde remote?

Det giver enormt meget frihed på mange måder. Dels gør det det meget mere fleksibelt at tilrettelægge sit arbejde, når du ikke skal møde ind på et kontor, og du sparer transporttiden.

For mig som arbejdsgiver gør det, at jeg kan rekruttere bredere, da jeg ikke på samme måde er begrænset af geografi. Derfor har jeg også både haft medarbejdere på Sjælland og i Jylland – og også medarbejdere, der valgte at flytte til udlandet, fordi det nu var muligt med jobbet.

Ulemperne er for eksempel, at vi ikke ses så ofte, da vi er mere spredt ud over landet – og nogle gange flere lande. Det kan også af og til give anledning til flere misforståelser, fordi kommunikationen primært er på skrift, så vi mister mange nuancer i kommunikationen.

Men alt i alt synes vi klart, at fordelene opvejer de ulemper, der er.

Hvordan skaber I sammenhold og vidensdeling i WorkHero?

Vi har vores online-teammøder, hvor vi sparrer rigtig meget med hinanden.

Derudover har vi også en fælles chat, hvor vi hver dag tjekker ud.

Vi skriver, hvad dagens win var, om vi har nogle udfordringer, og hvad vi skal fokusere på dagen efter.

Det gør, at vi hele tiden er med i loopet hos hinanden og nemt kan byde ind, hvis en i teamet for eksempel har en udfordring, som vi andre kan hjælpe med. Og så åbner det op for meget af den uformelle snak, som man ellers ikke har så meget af, når man arbejder remote og sjældent mødes fysisk.

Hvilke råd vil du give til andre, der ønsker at være digitale nomader?

1: Start som freelancer

Hvis du gerne vil være selvstændig og digital nomade, er den korteste vej typisk at starte som freelancer, fordi der er meget lidt risiko forbundet med at starte den type forretning. Du har nærmest ingen startomkostninger, og du skal blot bruge din egen viden, en bærbar og internet.

2: Undersøg om det kan lade sig gøre på din arbejdsplads

Hvis du allerede har et job, som du måske har fundet ud af kan klares remote, kan du forsøge at forhandle med din chef om, at du eventuelt kan arbejde et par måneder fra udlandet for at dyppe tæerne og prøve tilværelsen som digital nomade af.

3: Vælg et sted hvor der er andre nomader

Vælg et sted i verden, hvor du ved, der også er andre digitale nomader – som fx Lissabon, Barcelona, Chiangmai i Thailand ellerUbud på Bali. Så kan du nemt møde andre ligesindede.

Hvad er succes for dig? 

Succes for mig er at have friheden til at prioritere de ting, der er vigtigst for mig.

I disse år er det fx familielivet, der fylder meget med en treårig og en baby mere på vej. Og der betyder det enormt meget for mig, at jeg har masser af tid til mine børn, men fortsat kan drive mine virksomheder ved siden af.

Hvad er du mest stolt af?

Jeg stolt af at være en lille brik på vejen mod et mere rummeligt og bæredygtigt arbejdsmarked, hvor jeg forsøger at skabe arbejdspladser med plads til forskellige livsfaser og prioriteringer i livet.

Hvad har været din største udfordring? 

At stole på, at jeg har noget at byde på, og at jeg godt må stille mig frem og tilbyde noget, selvom jeg ikke nødvendigvis har mange års erfaring eller er den bedste i verden til den.

Jeg har brugt – og bruger stadig – meget energi på at overkomme mentale blokader.

Hvad gør du, når du mangler inspiration eller sidder fast?

Så går jeg typisk væk fra computeren og forsøger at gøre noget andet. Det kan være at gå en tur, læse en bog, lytte til en podcast eller at lege med min søn.

Jeg oplever ofte, at der sker noget magisk, når jeg ikke prøver at forcere noget.

Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud for dig?

Mine arbejdsdage varierer rigtig meget, da jeg driver to virksomheder og samtidig hjemmepasser min søn på tre år sammen med min mand.

Men en meget typisk arbejdsdag kunne være, at jeg suser ind på kontoret (som jeg har fået under corona efter at være blevet træt af mit hjemmekontor). Her arbejder jeg om formiddagen. Jeg lægger typisk mine møder og andet arbejde i dette tidsrum.

Først på eftermiddagen kommer jeg hjem igen og er sammen med vores søn, mens min mand får lidt tid til at arbejde.

Jeg arbejder typisk omkring 20 timer om ugen.

Hvordan kan du få din økonomi til at hænge sammen med 20 timer om ugen?

Jeg har ikke altid arbejdet 20 timer. Inden jeg blev mor, arbejdede jeg nærmere 50-60 timer om ugen som selvstændig – ikke fordi jeg var nødt til det, men fordi jeg troede, at hvis bare jeg knoklede mere, skulle det hele nok gå. Men da jeg blev mor, fandt jeg ud af, at det ikke var bæredygtigt i længden.

Det kunne ikke hænge sammen med det familieliv, jeg gerne ville have – særligt hjemmepasning ved siden af eget firma. Så jeg brugte min barsel på at lave store ændringer i virksomheden, så mit drømme-familieliv kunne lade sig gøre.

Under min barsel fandt jeg samtidig ud af, at virksomheden sagtens kunne køre uden, at jeg var inde over alt. Så jeg skar mine egne opgaver ind til benet til det, der skabte max værdi – som fx at skaffe kunder, udvikle virksomheden og drive vores egen markedsføring. Resten uddelegerede jeg.

Det er det, der gør, at jeg kan nøjes med at arbejde 20 timer i dag – og stadig få en fin løn. Men det er klart, at det at have et team, er en kæmpe del af årsagen til, at det fungerer godt – selvom jeg dog tror på, at man i rigtig mange virksomheder kunne nøjes med at arbejde mindre.

Hele mit team arbejder i øvrigt også deltid. Nogle har nogle projekter ved siden af, fx som yogainstruktør eller med egen webshop, men andre har ikke.

Det er ikke skrivebordet der laver arbejdet!

 

Hvilke typer af online markedsføring synes du giver mest værdi – og hvorfor? 

Jeg er personligt stor fan af kombinationen af Facebook-annoncering og e-mail-0markedsføring.

Facebook-annoncer bruger jeg med det formål at få folk ind på mit nyhedsbrev. Med en efterfølgende e-mailmarkedsføring kan jeg bygge på relationen til kunden og lukke salget på sigt.

Er der et sted, som har en speciel plads i dit hjerte?

Barcelona vil altid have en særlig betydning for mig, for det var der, jeg startede hele min forretning det første halve år.

Det var en magisk tid, hvor det føltes som om, alt kunne lade sig gøre.

Samtidig er det bare en virkelig fed by, der har alt, hvad man drømmer om. Byliv (jeg er bymenneske), bjerge, strand, spændende kultur osv.

Hvilke sociale medier bruger du selv – og hvordan bruger du dem?

Jeg bruger Instagram til at dele ud af vores hverdag med at hjemmepasse vores søn, samtidig med at vi begge driver virksomhed ved siden af.

LinkedIn bruger jeg til at dele tanker om fremtidens arbejdsmarked, min egen arbejdsfilosofi og lidt om online markedsføring.

Har du et favorit motto?

Jeg kan godt lide mottoet

“At first, they’ll ask why you’re doing it. Later, they’ll ask how you did it”

Det passer meget godt på min egen rejse. Alle syntes, jeg var tosset, da jeg valgte at gå selvstændig som nyuddannet. Men i dag er det ofte mig, folk spørger til råds om, hvordan de kan skabe et lignende arbejdsliv. Det er mit sideprojekt Maanawork også et resultat af.

***

WorkHero

Website:

www.workhero.dk

Instagram:

@workherodk

Kontakt:

hej@workhero.dk

Stifter

Kristine Bach

Telefon

Tilbage til toppen

© 2020 · Design af Unseen Studio I/S