Ejer af Storytelling Akademiet

Helle Rosendahl

“Jeg er ikke særlig risikovillig, og det har krævet lidt mod af mig at investere løbende – det koster penge at tjene penge.”

Helle har stiftet Storytelling Akademiet, som hjælper iværksættere og større organisationer med at skabe stærke fortællinger med afsæt i passion, der gør en forskel.

Navn: Helle Rosendahl

Titel: Founder & Boss i Storytelling Akademiet

Alder: 35

Uddannelse: MA International Business Communication, CBS

Virksomhed: Storytelling Akademiet

By: Østerbro

Hvordan kan gode fortællinger påvirke hjernen? Og hvordan kan man – både som virksomhed og individ – bruge storytelling som en ledestjerne?

De to spørgsmål blev afsættet til Helle Rosendahls karriere og virksomhed. Facinationen af fortællingerne fik hende i 2020 til at stifte Storytelling Akademiet efter en årrække som ansat hos bl.a. A.P. Møller Maersk og Microsoft. I dag hjælper hun iværksættere og større virksomheder med at skabe stærke fortællinger – med afsæt i en passion, der gør en forskel for både strategi og bundlinje.

Helle Rosendahl fokuserer på storytelling på tre niveauer:

  • Virksomhedens DNA
  • Ledergruppens fortælling
  • Forankring hos medarbejderne

Hun er desuden forfatter til bogen Storytelling, hvad er din fortælling?

Derudover er hun ved at opbygge et nyt online-læringsunivers kaldet the Academy, som har fokus på strategisk storytelling.

 

Hvad er succes for dig – og hvad er du mest stolt af?

Jeg er mest stolt af, at jeg kan inspirere andre til at forfølge deres drømme ved at skabe en stærk fortælling. Samtidig er jeg stolt af, at jeg driver en sund forretning, jeg kan leve af, hvor jeg udlever min egen drøm om at skabe et powerhouse for storytelling.

 Hvad har været din største udfordring? 

Jeg er ikke særlig risikovillig, og det har krævet lidt mod af mig at investere løbende – det koster penge at tjene penge.

Har du måttet opgive noget for at være selvstændig?

Jeg tror, at det er meget sundt at opgive illusionen om, at man er perfekt på alle parametre. Perfektionisme dræber selv de bedste intentioner. Jeg er kronisk bagud med vores vasketøj. Til gengæld kan jeg nørde og gruble over content om storytelling hele døgnet.

Hvad er det bedste råd, du har fået, som har hjulpet dig med at nå dertil, hvor du er i dag?

Du er summen af dem, du omgiver dig med. Derfor er det vigtigt, at du finder nogen, du kan spørge til råds og sparre med, så du holder fokus på den strategiske retning. Der er kun én kaptajn på skibet, og det er dig. Men der er behov for hjælp undervejs. Man kan umuligt vide alting selv

 Hvilket råd vil du give til andre kvinder, som ønsker at starte som selvstændige?

Det fungerede for mig at bygge en bro, så jeg startede, mens jeg stadig arbejdede i Microsoft. Dengang var målet ikke at blive selvstændig, men blot at skrive en bog. Det ene skridt ledte til det næste – og pludselig fik jeg henvendelser fra virksomheder, der gerne ville have hjælp til deres storytelling. Så var det lettere at springe ud i det.

Hvad gør du, når du mangler inspiration eller sidder fast?

Der er to ting, der virker for mig: Den ene er at ringe til en ven i form af mit advisory board, der er uundværligt for mig. Den anden ting er at løbe en tur eller holde weekend, hvor jeg er helt offline. Det hjælper ofte at slukke for støjen for at finde tilbage til fokus.

Har du oplevet, at en fejl har ført til en succes?

Det bedste eksempel er nok engang, hvor jeg fik en mail fra en, der havde tilmeldt sig mit nyhedsbrev med gratis content. Der var åbenbart en fejl i et link, fordi vi havde opdateret nogle elementer. Hun skrev så bagefter, at det ikke handlede så meget om fejlen, men hvordan jeg besvarede hendes henvendelse. Det kan nemlig skabe en meget positiv oplevelse, hvis man giver et pænt svar og følger op, som hun formulerede det.

 

Hvem bliver du inspireret af – professionelt og personligt?

Jeg synes efterhånden, at listen er virkelig lang! Der er så mange seje iværksættere og ledere, der inspirerer mig. Jeg følger en bred vifte af danske iværksættere, stærke ledere og markante personligheder, og jeg bliver mest inspireret af dem, der gavmildt deler ud af deres viden og deres egen passion. Og som tør have lidt kant.

For at nævne nogle stykker: Marianne Dahl fra Microsoft og Mai-Britt Poulsen fra BCG, kvinderne bag Online Kursusklubben, Mette Maria og Maiken fra Female Go-Getters, Johan Bülow, Thomas Hermansen der driver Fra Fejø, svømmeren Jeannette Ottesen samt Laura Vilsbæk, der har stiftet Nyibestyrelsen.dk.

Hvilke sociale medier bruger du – og hvordan?

Linkedin er min primære platform, dernæst Instagram og så Facebook.

Jeg er generelt meget aktiv på sociale medier, og jeg kan se, at knap halvdelen af mine kundehenvendelser kommer via Linkedin. En stor andel refererer til et konkret opslag, jeg har lavet, når de kontakter mig første gang.

Det falder mig naturligt at være aktiv, men jeg reflekterer også over, hvordan jeg kan dele noget indhold, der skaber værdi for modtageren.

Hvad er dit favoritcitat/motto/ordsprog?

Min mor har indprentet mig ”Never give up”, som jeg har fået tudet ørene fulde af hele min barndom.

I en professionel kontekst er mit mest brugte hashtag #passioninaction, som jeg tror er udgangspunktet for at skabe det liv og den forretning, man gerne vil – og naturligvis bør passion også være omdrejningspunktet for ens storytelling.

 

Læs mere om Helle på www.storytellingakademiet.com.

Storytelling Akademiet

Website:

www.storytellingakademiet.com

Instagram:

@storytelling_akademiet

Kontakt

helle@storytellingakademiet.com

Stifter

Kristine Bach

Telefon

Tilbage til toppen

© 2020 · Design af Unseen Studio I/S