Mød Jule-bloggerne

Cathrine og Marie-Louise

“Vi startede en blog hos Bloggers Delight, og det satte gang i en sneboldseffekt – bl.a. med deltagelse i Go’ Morgen Danmark og udarbejdelse af vores egen flødebolle med Social Foodies”.

I dette interview med Cathrine og Marie-Louise fra bloggen Julehygge får du bl.a. tre gode råd til at starte en blog. Læs også, hvem de henter deres inspiration hos.

Navn: Cathrine & Marie-Louise Brandenborg

Titel: Bloggere / iværksættere

Uddannelse: Cathrine er kandidatstuderende ved SDU i Kolding, hvor hun læser Designledelse, og Marie-Louise arbejder som Digital Marketing Specialist ved Tivoli Friheden.

Alder: 25 år

Virksomhed: Julehygge

By: Aarhus

Julehygge kalder sig ‘Danmarks hyggeligste juleblog’. Det er et inspirationsunivers, som henvender sig til alle aldre, fra de garvede juleentusiaster over de nysgerrige til interesserede juleskeptikere! Bloggen kredser om den gode, danske jul og omfatter alt lige fra gode råd om julemad, julemusik og julekalendere til anbefalinger om julepynt, julefilm og juledekorationer.

Cathrine & Marie-Louise forsøger ganske enkelt at skabe og sprede juleglæde gennem deres blog

Hvordan og hvornår opstod ideen til at lave jeres blog om julehygge? Og hvordan har I fordelt opgaverne mellem jer? 

Det startede med en drøm om at skabe noget sammen, som vi begge knus-elsker.

Vi gik selv og manglede en profil med fokus på julen og alt det, som højtiden vækker i os alle. Et medie, der kunne inspirere og skabe den helt rigtige stemning. Så det er det, vi forsøger på med bloggen.

Julen er på sin vis meget lige til og step-by-step. Men selve æstetikken kan variere fra person til person. Nogle er er til de helt hidsige farver og kunstige træer, mens andre er mere til en nordisk og minimalistisk stil.

For os er julen rød, grøn og guld. Og julen fra ‘de gode gamle dage’ er noget, vi stræber efter og opfordrer til at opretholde. Det var nemlig præcis dét, vi syntes, der manglede.

Så vi startede en blog hos Bloggers Delight, der siden har skabt en sneboldseffekt, som har kastet os ud i forskellige produkter, samarbejder, madlavningskurser, digitale pakkekalendere, deltagelse i Go’ Morgen Danmark, udarbejdelse af vores egen flødebolle i samarbejde med Social Foodies samt et fast koncept til Jul i Friheden, skabt i samarbejde med Tivoli Friheden. Det ene projekt har vitterligt bare taget det andet, og det har været så sjov en rejse.

Opgaverne har usagt gået hen og fordelt sig sådan, at Marie-Louise især tager sig af community management-delen samt den primære kontakt med samarbejdspartnere. Hun håndterer også kundehenvendelser, og endda content-delen. Cathrine har derimod i højere grad fokus på produktion og salg – og dialogen derimellem. Hun har også ansvar for al grafisk materiale på bloggen, for produkter og for vores sociale medier. Dermed ikke sagt, at vi ikke overlapper  hinanden, når der er behov for det. Fordelingen kommer helt automatisk på baggrund af vores personlige og faglige styrker.

Kan i leve af jeres blog eller laver i andet ved siden af?

Det kunne være rigtig fedt at finde en fast indtægtskilde, som giver mening for os og vores brand – og som samtidig giver frihed til, at vi kan hoppe på mindre projekter i løbet af året. For p.t. kan vi desværre ikke leve af bloggen. Dels fordi vi er sæsonbaserede, og vores afkast derfor kun kommer én gang om året fremfor løbende. Og dels fordi vi mest involverer os i mindre projekter.

Derudover er vi ikke ligefrem de ’sædvanlige bloggere, og vi gør derfor intet i betalte kampagner. Det er dog ikke fordi, vi ikke vil. Vi ville tværtimod elske at få nogle kampagner, der både kan give værdi for virksomheden og for os selv.

Lige nu mangler vi at finde et stærkt produkt, som kan forblive aktuelt året rundt.

Hvad har været jeres største udfordring?

Det økonomiske aspekt har på flere måder været en udfordring. For eksempel det helt konkrete i at have styr på CVR-nummer, skat, moms, revisor osv. Det er virkelig noget, vi synes er svært.

Derudover har vi også haft meget svært ved at ”sætte en pris” på os selv og vores arbejde. Vi har arbejdet ufattelige mange frivillige timer ved siden af fuldstudsstudie og deltidsjobs gennem årene, og det har indimellem været rigtig presset. Dét, vi tilbyder er tid, flid og kompetencer. Og selvfølgelig skal vi belønnes for det – det ved vi godt. Men nøj, hvor er det svært at have selvtilliden til at slå det fast overfor samarbejdspartnere – og for os selv.

Det har også været svært for os at arbejde med højtiden ud over selve sæsonen. Det er en utrolig snæver periode, vi har at arbejde med, før det ikke længere er aktuelt. Vi har derfor været udfordret på at skulle formidle ’hygge’ i lige så høj grad som ’jul’. For i et land som Danmark er hygge jo netop aktuelt året rundt. Det arbejder vi stadig på at finde en løsning på.

Hvad er succes for jer – og hvad er I mest stolt af?

Helt generelt er succes for os en følelse af, at ting lykkes. At der er fremgang, afkast, dialog – og at tingene kører på skinner. Mere konkret, så har vi en mission om at skabe og sprede juleglæde, og når der tikker en lille besked ind på IG à la: ”Jeg bliver simpelthen så glad for at følge med på jeres profil” – jamen, så er det succes. Der skal ikke meget til. Og det er helt fantastisk at mærke.

Vi er meget stolte over de samarbejder, vi har været en del af de seneste to år. Vi har været med til at støtte henholdsvis Legeheltene og Julemærkehjemmene med en del af vores overskud. Det giver en varm følelse, der får os lyst til at gøre endnu mere, end vi i forvejen gør.

Derudover er vi også utrolig stolte over at have gæstet TV2s Go’ Morgen Danmark i flere omgange. For det står efterhånden klart for os, hvor svært det er at komme med i som virksomhedsejer. Når vi blev tilbudt at komme med på tv, havde det langt mere at gøre med vores passion og dét, vi repræsenterer der, end med de produkter vi solgte. Det synes vi selv er ret sejt.

Hvilket råd vil I give til andre kvinder, som ønsker at starte en blog?

Vi har tre råd:

1: Gør det! Og vær ikke bange for bare at komme ud over rampen. Hvert indlæg er ikke en specialeafhandling. Der skal ikke tænkes så meget. Det skal bare ud og leve. Det gør også, at du hurtigt får noget erfaring med at skrive, opsætte og publicere.

 

2: Vær bevidst om, hvad dit fokus er. Det behøver ikke at være mejslet i sten, men et fokusområde, gør det nemmere at starte. Det er dit udgangspunkt, så at sige.

 

3: Ræk ud til andre bloggere uden for dit felt. Vi kontaktede og interviewede forskellige bloggere, såsom mommy-bloggere, livsstils-bloggere, beauty-bloggere m.m. Det fik os ligesom til at bryde ud af vores kasse som jule-bloggere. Med stor succes, synes vi selv.

Hvad gør I, når I mangler inspiration eller sidder fast?

Vi lader det ligge eller træder tilbage fra projektet for en stund. Ligesom en skoleopgave. Det hjælper helt bestemt at få tingene lidt på afstand og få noget perspektiv.

Vi dykker også ofte ned i andres succeshistorier, hvad enten det er at bevæge sig ind i Instagrams sorte hul af inspirerende profiler, som vi elsker at følge med i, eller at se en Walt Disney-dokumentar i fjernsynet. Dét synes vi ofte tænder sådan en ”ej, så kan vi også”-gnist. Fornyet energi og mod.

Derudover taler vi med vores veninder og kærester omkring det. Det er tit rart at få et nyt sæt øjne på.

Har i planer om at udvide bloggen?

Vi drømmer helt bestemt om at udvide bloggen til en webshop på et tidspunkt. Vi ville elske at udvikle, designe, producere og sælge vores egne produkter gennem egen webshop.

Vi har indtil videre haft mange interessante og lærerige samarbejder med spændende personer, hvor alt salg er gået gennem deres kanaler, hvilket har været skønt. Men vi må indrømme, at vi også brænder for at få hænderne dybt ned i bolledejen og selv prøve kræfter med hele processen.

Hvem bliver I inspireret af – professionelt og personligt?

Vi er begge utrolig imponerede over og inspireret af særligt to personer: Walt Disney og Jim Carrey.

Walt Disney på grund af hans enestående evne til stimulere sit eget og andres indre barn og barnlige behov. Fantasien kender ingen grænser. Han var en dygtig forretningsmand, der var passioneret omkring alt han gjorde, og som aldrig gav op, uanset hvor sort det så ud. Hans indflydelse på film- og oplevelsesbranchen er større og mere grundlæggende, end man lige skulle tro. Han er i sandhed en iværksætter. Utrolig autentisk, original og passioneret.

Jim Carrey på grund af hans verdenssyn samt evnen til at skabe glæde og have fokus på det positive. Ifølge Jim Carrey selv skyldes hans succes tankens kraft – han kalder det laws of attraction. For ham er det altafgørende at manifestere sine tanker og drømme, og derefter gå benhårdt efter dem. Han minder os også om at huske at have det sjovt med det, vi laver.

Personligt – og til trods for ingen af os har børn (eller planer om at få det lige foreløbig) – så er vi begge meget inspirerede af ’mommy bloggers’, som ofte er utrolig ærlige, åbne og interessante at følge med i. Vi synes, det er fantastisk, når tabuer bliver taget op til debat og bragt ud i lyset, og at der bliver skabt et fællesskab omkring det.

Dén måde at interagere med sine følgere på – i øjenhøjde og hudærligt – er noget, vi også stræber efter at kunne.

Vi følger særligt meget med i podcasten To The Moon. Og for at nævne nogle få Instagrammere, så er vi særligt vilde med:

Hvilke sociale medier bruger I – og hvordan?

Vi bruger naturligvis vores blog www.jule-hygge.dk, som vi har ved Bloggers Delight. Det er især her, vi deler ud af tanker, anbefalinger, bekymringer og alt derimellem.

Vi bruger i høj grad også vores Instagram-profil @julehyggedk, hvor vi særlig i perioden fra september til december er meget aktive, både hvad angår posts, stories og reels. Det er også primært over Instagram, at vi er i dialog med vores følgere, både i DM og i kommentarfeltet. Vi bruger Instagram med forskellige formål. Vi deler information og inspiration, men opfordrer samtidig til engagement. Vi forsøger i høj grad at få en masse feedback fra vores følgere, hvilket vi blandt andet gør gennem funktionen meningsmåling for at få så mange som muligt til at give deres mening til kende.

Instagram er for os det mest oplagte medie, da vi personligt bruger mediet til at blive inspireret, få nye ideer og gode anbefalinger. Mediet er ikke nær så teksttungt som en blog, og det gør også hele oplevelsen lidt nemmere.

Vi er indstillet på gerne at ville lave flere ”snakke-stories”, for vi oplever, at det er med til at styrke troværdigheden og engagementet fra vores følgere. Det er en smule grænseoverskridende, men noget som vi synes fungerer super godt gennem IG.

Vi synes, det fungerer rigtig godt at veksle mellem de to medier, bloggen og IG. De understøtter hinandens styrker og svagheder.

Hvad er jeres favoritcitat/motto/ordsprog?

Mavefornemmelsen slår sjældent fejl.

Vi har ofte oplevet, at hvis der er noget, vi har været skeptiske omkring eller nervøse for at kaste os ud i, så er det fordi, vi prøver at tilgodese andre eller gøre andre tilfredse – på bekostning af vores egen tid og principper. Vi har derfor et evigt ønske om at blive bedre til at stole på vores mavefornemmelse og kun gøre dét, som vi brænder for og kan stå inde for.

Og så er vi også meget opmærksomme på, at ”if nothing changes, nothing changes”. Man skal lette røven og make stuff happen – ellers er der ingen fremgang. Vi er selv fuldstændig herre over, hvor vores passion – og dermed vores virksomhed – ender henne. Og det er en utrolig spændende tanke.

It’s beginning to look a lot like cocktails

Website:

www.jule-hygge.dk

Instagram:

@julehyggedk

Kontakt:

julehygge@outlook.com

Stifter

Kristine Bach

Telefon

Tilbage til toppen

© 2020 · Design af Unseen Studio I/S